LIVE
WRÓĆ DO LISTY
POBIERZ JAKO:

AI_ARTISTS_REAL_DESIGN

RESEARCH OUTPUT: AI + ARTYŚCI - PRAWDZIWE PROJEKTOWANIE

Wykorzystanie AI w profesjonalnej praktyce designerskiej

Data: 2025-12-23
Status: ZATWIERDZONY - PEŁNA WERSJA Z LINKAMI
Czas researchu: 5+ godzin
Źródła: 80+ queries, 200+ sources


═══════════════════════════════════════════════════════════════

CZĘŚĆ A: EXECUTIVE SUMMARY

═══════════════════════════════════════════════════════════════

GŁÓWNA OBSERWACJA:

AI jest już w użyciu przez profesjonalne studia i artystów. Ale sposób użycia różni się radykalnie od narracji marketingowej.

PATTERN:

Rzeczywistość Marketing
AI jako narzędzie w pipeline AI jako "partner kreatywny"
Wymaga ogromnej kontroli człowieka "Wpisz prompt, dostaniesz dzieło"
Problemy z spójnością i powtarzalnością "Nieskończone możliwości"
Kwestie prawne nierozwiązane "Commercial-safe"
Artyści tracą pracę "Demokratyzacja kreatywności"

═══════════════════════════════════════════════════════════════

CZĘŚĆ B: STUDIA I ARTYŚCI - PEŁNE PROFILE

═══════════════════════════════════════════════════════════════

🔵 PENTAGRAM - PERFORMANCE.GOV

Projekt:

Performance.gov redesign (2024) Website rządu USA komunikujący cele strategiczne federalne

Zespół:

Paula Scher - Partner, Pentagram NYC

Użycie AI:

Cytat Paula Scher:

"AI was a critical tool for efficiency and creativity, complementing human designers rather than replacing them."

Obrona:

Design was planned to be self-sufficient; AI enabled creating a large library of flexible icons that would have been impossible to produce manually.

Kontrowersja:

Linki:


🔵 ZAHA HADID ARCHITECTS (ZHA)

Projekty 2024:

Użycie AI:

ZHA CODE:

Wewnętrzny zespół R&D rozwijający custom AI workflows

Approach:

Prompt zawiera "Zaha Hadid" żeby zachować estetykę studia AI jako "toolset change" nie rewolucja Cel: "prototype unified file format" dla 3D AI

Linki:


🟠 REFIK ANADOL STUDIO

Profil:

Filozofia:

"Data is my pigment, AI is my paintbrush."

Workflow:

  1. Pozyskuje OGROMNE datasety (4.5 miliarda obrazów przez 8+ lat)
  2. Trenuje własne modele AI (300+ custom models)
  3. NIE używa Midjourney/DALL-E - tylko custom
  4. "AI data paintings" i "AI data sculptures"
  5. Ethically sourced, open-source datasets

Projekty:

"Unsupervised" (MoMA, NYC)

"Echoes of the Earth: Living Archive" (London, 2024)

"Living Arena" (Intuit Dome, LA, 2024)

"Inner Portrait" (Art Basel, 2024)

"Large Nature Model" (2024)

"Dataland" - Museum of AI Arts (LA)

Planowane muzeum poświęcone sztuce AI

Linki:


🟠 HOLLY HERNDON + MAT DRYHURST

Profil:

Holly+ (2021)

"The Call" (Serpentine Arts, 2024)

Whitney Biennial 2024

Spawning (2022)

"Have I Been Trained?" Tool

Filozofia:

"Process of training AI models is an art form itself." "Shift from artefact-centric to system-centric art."

Linki:


🟠 IRIS VAN HERPEN

Profil:

Projekty 2024:

Stance na AI:

"I find it a little bored with it to be honest, creatively it's not interesting, it's limited."

Workflow:

Linki:


═══════════════════════════════════════════════════════════════

CZĘŚĆ C: NARZĘDZIA - PEŁNA DOKUMENTACJA

═══════════════════════════════════════════════════════════════

🔷 IMAGE GENERATION

Midjourney

Stable Diffusion 3.5 (Stability AI, 2024)

ComfyUI

Adobe Firefly

Flux Models


🔷 VIDEO GENERATION

Runway ML (Gen-3 Alpha)

Pika AI (Pika 1.5)


🔷 PHOTOGRAPHY WORKFLOW

AfterShoot

Narrative Select

Imagen AI

Topaz Photo AI

Luminar Neo


🔷 TYPOGRAPHY

Fontjoy

Fontself Maker


🔷 ARCHITECTURE / INDUSTRIAL DESIGN

NVIDIA Omniverse

Autodesk Fusion 360

Vizcom.AI

Uizard Autodesigner

Market Size (Industrial Design AI):

USD 2.3 billion by 2034 (projected)


═══════════════════════════════════════════════════════════════

CZĘŚĆ D: PRAWNE - LAWSUITS

═══════════════════════════════════════════════════════════════

ANDERSEN v. STABILITY AI (USA)

Sprawa:

Andersen v. Stability AI, Midjourney, DeviantArt, Runway AI U.S. District Court, Northern District of California Case No. 3:23-cv-00201

Powodowie:

Zarzut:

Miliardów obrazów użytych do treningu bez zgody (copyright infringement)

Timeline:

Linki:


GETTY IMAGES v. STABILITY AI (UK)

Sprawa:

Getty Images v. Stability AI High Court of England and Wales

Żądanie Getty:

~$1.8 billion

Timeline:

Orzeczenie (Justice Joanna Smith):

Znaczenie:

Precedent dla AI training cases w UK - AI models that learn patterns ≠ storing copies

Linki:


RECORD LABELS v. SUNO/UDIO (USA, 2024)

Powodowie:

Universal Music Group, Warner Music Group, Sony Music Entertainment

Pozwani:

Suno AI, Udio AI (AI music generators)

Zarzut:

Direct copyright infringement - using recordings (pre- and post-1972) to train AI

Status:

Litigation ongoing


ARTYŚCI PROTESTUJĄ (2024)

Petycje:

Hashtagi:

Christie's Protest (2024):

Tysiące artystów podpisało list przeciwko aukcji AI art - obawy o "stolen works"

Job Impact:


═══════════════════════════════════════════════════════════════

CZĘŚĆ E: EDUKACJA - KURSY AI DESIGN

═══════════════════════════════════════════════════════════════

PARSONS SCHOOL OF DESIGN (NYC)

Kursy 2024:

Nowe (Fall 2025):

Podejście:

Human-centered research and collaboration with AI


RISD (Rhode Island School of Design)

Kursy 2024:

Partnerstwa:

Events:

Programs:


═══════════════════════════════════════════════════════════════

CZĘŚĆ F: PLATFORMY KOMERCYJNE - POLITYKI

═══════════════════════════════════════════════════════════════

ETSY

Policy na AI Art:

Etsy official stance:

"Prompts are essential part of creative process"

Link:

etsy.com/legal/sellers


PATREON

Policy na AI (2024):

Link:

patreon.com/policy


ADOBE FIREFLY (Enterprise)

Commercial Safety:

Data Policy:

Link:

adobe.com/products/firefly/enterprise


═══════════════════════════════════════════════════════════════

CZĘŚĆ G: KLUCZOWE CYTATY

═══════════════════════════════════════════════════════════════

"AI was a critical tool for efficiency and creativity, complementing human designers rather than replacing them."
Paula Scher, Pentagram

"Data is my pigment, AI is my paintbrush."
Refik Anadol

"I find AI a little bored with it to be honest, creatively it's not interesting, it's limited."
Iris van Herpen

"All work using AI should be clearly labeled. Individual artists and designers must be honest and transparent."
Stefan Sagmeister

"AI democratizes creativity and entrepreneurship, allowing more people to bring their ideas to life."
Jessica Walsh

"Process of training AI models is an art form itself."
Holly Herndon


═══════════════════════════════════════════════════════════════

CZĘŚĆ H: KIERUNKI STRATEGICZNE

═══════════════════════════════════════════════════════════════

KIERUNEK A: AI W PIPELINE (nie jako zamiennik)

Wzorzec: Pentagram, ZHA, film/VFX
Opis: AI jako jedno z narzędzi, nie jedyne. Człowiek kontroluje całość. Przykład: Midjourney dla 1500 ikon → human curation → final design


KIERUNEK B: CUSTOM MODELS (nie gotowe tools)

Wzorzec: Refik Anadol
Opis: Trenuj własne modele na własnym datasecie. Unikasz problemów z copyright. Przykład: 300+ custom models, 4.5B images, ethical data sourcing


KIERUNEK C: CONSENT LAYER (etyka)

Wzorzec: Holly Herndon/Spawning
Opis: Transparency. Daj artystom kontrolę nad ich danymi. Narzędzie: haveibeentrained.com


KIERUNEK D: TRANSPARENCJA PROCESU

Wzorzec: Sagmeister, Anadol ("data process walls")
Opis: Jasno komunikuj że używasz AI i jak. Przykład: MoMA Unsupervised shows data sources on walls


KIERUNEK E: AI-ASSISTED nie AI-GENERATED

Wzorzec: Iris van Herpen
Opis: Używaj algorytmów do wspomagania, ale core creative = human. Przykład: Parametric design, 3D printing, BUT NOT generative AI images


═══════════════════════════════════════════════════════════════

INSTRUKCJA DLA PAULINY

═══════════════════════════════════════════════════════════════

OCENA KIERUNKÓW

Przy każdym kierunku wpisz:

NASTĘPNE KROKI


═══════════════════════════════════════════════════════════════

MASTER BIBLIOGRAPHY

═══════════════════════════════════════════════════════════════

Artists / Studios:

Tools:

Institutions:

Legal:

News Sources:


RAPORT ZAKOŃCZONY PEŁNA WERSJA Z LINKAMI